Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă

Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă
Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz.
Publicat: 15/02/2012, 11:51
Actualizat: 16/02/2012, 09:01

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz. Berceanu reamintește că miercuri vor fi deschise ofertele depuse de firmele de construcții pentru execuția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov.

El consideră că metoda de selecție a constructorului este "una cel puțin hilară". "A fost preferată metoda dialogului competitiv, licitația deschisă sau licitația restrânsă fiind scoase din calcul fără niciun fel de justificare. Acest contract are o valoare (conform documentației Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale – CNADNR) cuprinsă între 1 și 3 miliarde euro – o diferență între minim și maxim nemaiîntâlnită. La o asemenea valoare, Ministerul Transporturilor și CNADNR preferă un «dialog competitiv» în detrimentul unei licitații transparente", afirmă Berceanu într-un comunicat.

El spune că termenul inițial de deschidere a ofertelor a fost 24 decembrie 2007, dar CNADNR s-a răzgândit și a amânat termenul de depunere a ofertelor până la 30 ianuarie 2008. "În tot acest timp, peste 20 de firme s-au înscris la această procedură și au depus 12 cereri de clarificări care conțineau nu mai puțin de 75 de întrebări, la o documentație de 86 de pagini. Adică aproape o întrebare pentru fiecare pagină", susține fostul ministru al Transporturilor. El apreciză ca fiind foarte grav faptul că nicăieri nu este specificat mecanismul de plată. "Nu știm cum va fi plătită această autostradă iar prețul ei este lăsat la latitudinea unui dialog competitiv. Nicăieri în lume nu a fost declanșată o procedură de acest gen fără ca mecanismul de plată și matricea riscurilor să fie bine stabilite", comentează fostul ministru democrat.

În opinia lui Radu Berceanu, "un alt lucru grav este faptul că CNADNR nu a prezentat în documentație niciun fel de material cu privire la caracteristicile acestui proiect, companiile trebuind să facă oferte ferme în baza unor presupuneri de traseu, a unor presupuneri privind natura terenului și structura geotehnică". "Compania de Autostrăzi a precizat câte tuneluri sau poduri trebuie să aibă autostrada, dar sub nicio formă nu a precizat pe unde trece aceasta, absolut aberant", spune Berceanu, adăugând că, chiar și în aceste condiții, CNADNR "vrea un preț ferm și o durată clară de execuție", "adică să fie proiectată într-o lună o autostrada care costă 3 miliarde de euro și cu cel mai mare grad de dificultate în execuție, din cauza reliefului". El acuză CNADNR că a efectuat un studiu de oportunitate privind metoda prin care va fi construită autostrada Comarnic-Brașov abia după declanșarea procedurii de atribuire a contractului de execuție.

De asemenea, conform fostului ministru, consultantul care va superviza lucrările la această autostradă nu este stabilit, deși firesc ar fi fost ca acest consultant să fie selectat înaintea desemnării constructorului.

El cere primului-ministru să declanșeze o anchetă pentru a stabili împrejurările prin care un "proiect de asemenea anvergură a ajuns să fie gestionat incompetent, cu rea-credință și în detrimentul României".

Mai multe știri pe www.mediafax.ro

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Bancher condamnat la moarte pentru luare de mită. Câți bani a luat
Zanni a decis ce va face cu premiul de 100.000 de euro de la Survivor...
FOTO. Are 75 de ani, dar arată ca la 30, are o avere impresionantă și...
Mama fostei campioane olimpice la gimnastică a murit duminică într-un accident rutier
Tanchiștii ucraineni se plâng că tancurile Abrams i-au transformat în ținta principală a atacurilor Rusiei....
Câți euro a primit Sorin Pușcașu pentru cele 19 săptămâni la Survivor All Stars. Îi...
A fost descoperit elixirul ieftin al vieții „fără de moarte”. Ce trebuie să consumi pentru...
Planta-minune care se vinde cu 100 de lei gramul. Dumitru a pus bazele unei plantaţii...
Raisa, ucisă de vărul ei! Băiatul a recunoscut ce i-a făcut! Detalii șocante
Raisa ar fi fost ucisă pentru o bucată de pâine. Verișorul copilei a avut un...
Vântul le-a dezgolit pe divele din România! Nu au avut nicio şansă în faţa naturii!...
Șoferii ce NU poartă ochelari de vedere iau amendă! Cum EVIȚI sancțiunea?
Serviciile de securitate din întreaga Europă sunt în alertă în legătură cu o nouă armă...
ALERTĂ de furtuni geomagnetice și AURORE pentru 31 mai și 1 iunie
S-a decis plata a cel puțin 2000 LEI. Banii intră direct pe card. Cerere obligatorie...
Zodiile care se îndrăgostesc. Pentru unii nativi vine dezastrul în relație
Cine este principalul suspect în cazul morții Raisei din Dolj. Este vorba despre cineva din...
Cine e Dani, băiatul înecat în bazin! Detalii șocante
Rebecca, acces de furie în Casa Iubirii! Concurenta nu vreau să vorbească cu Gagea: „Mă...
Tânărul de 15 ani a recunoscut crima. A povestit în detaliu cum a ucis-o pe...
BANCUL ZILEI. Bulă: - M-am certat urât cu soacră-mea aseară. Am vrut să-i fac un...
Tomas de Torquemada, șeful inchizitorilor. Biserica Catolică în secolul al XIV-lea: O Decizie Crucială pentru...
×